W związku ze zmianą forum od poniedziałku dodawanie nowych postow będzie zablokowane. Zapraszam do rejestracji na nowym forum
WARGAMING WROCŁAW
Pomysł i obrazki wzięte z artykułu Spacecurves z Bell of Lost Souls. Tłumaczenie własne.
Oryginał http://www.belloflostsouls.net/2010/09/ … gshot.html
Z racji tego, że gram Blood Angelami często w necie czytam artykuły o przeróżnych manewrach taktycznych dla takich armii - i potem o nich zapominam. Postanowiłem więc zbierać je w artykułach tego rodzaju - zarówno dla siebie, jak i dla potomnych
Miłego czytania.
Czym jest więc jest tytułowy Slingshot? Termin ten odnosi się do sztuczki pozwalającej zaszarżować na wroga, który normalnie byłby poza zasięgiem szarży twojego oddziału przy użyciu pobliskiego IC (Independent Charactera).
tak wygląda sytuacja początkowa, przed ruchem modeli - jak widać, oddział DE(Dark Eldarów) jest poza zasięgiem szarży oddziału taktycznego SM (Space Marines) (zasięg szarży (12") = ruch (6") + szarża (6")), jednak pomiędzy nimi znajduje się IC SM - Librarian. Mógłby samotnie zaszarżować na DE, co jednak mogłoby się dla niego skończyć nieciekawie. Zamiast tego porusza się tak, by dołączyć do oddziału taktycznego i móc nadal szarżować na DE. Naturalnie, taktyczni poruszają się jak najdalej do przodu by mu w tym pomóc.
Tak wygląda sytuacja po tym manewrze - Librarian sięgnie szarżą DE, podczas gdy reszta SM zostanie wciągnięta do walki.
Po ruszeniu szarżujących modeli - Librarian poruszył się, by stykać się z przeciwnikiem, a reszta SM tak daleko jak tylko mogła.
Teraz DE muszą się dostawić tak, by zaangażować jak najwięcej modeli - ruszają się do 6".
Po dostawieniu się DE. Co początkowo wydawało się niemożliwe, stało się faktem - SM piorą w walce wręcz DE - i są bezpieczni od ostrzału całej reszty armii DE.
Ten trick działa (chyba, prosiłbym o wypowiedź jakiegoś eksperta ) także w wypadku większej ilości IC - każdy po kolei dołącza do oddziału, by stworzyć drabinkę do przeciwnika. W takim układzie maksymalny zasięg szarży w przypadku BA wyniósłby 28" [(2 IC z HQ + 3x 3 Priestów z Elit] * 2" koherencji + 6" szarży). Przerażające.
Byłbym wdzięczny za radę, jak ustawić mniejszy rozmiar obrazków
Offline
Oto, jak bezmyślne podejście twórców najnowszej edycji WH40K, spowodowało wysyp tym podobnych "tricków".
Z temu podobnych, jest jeszcze mieszanie oddziałów, które dają sobie nawzajem covera.
Nie mniej jednak scoiatael, ten myk jest bardzo sprytny i skutecznie chroni przed ostrzałem niezaangażowane w walkę jednostki. Troszkę ryzykowne jest wysuwanie independenta samotnie do przodu. Ta sytuacja ma miejsce gdzieś w drugiej, trzeciej turze, czyli Librarian w turze przeciwnika stał tam i zapewne był celem kilkudziesięciu strzałów... Zapewne Imperator bardzo go wielbi skoro pozwolił mu to przeżyć
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Jest tylko jedno "ale" - IC musi znajdować się w koherencji z oddziałem, bo inaczej przeciwnik dostawia się tylko do IC.
Sytuacja pokazywana na zdjęciach jest możliwa tylko teoretycznie, gdyż ustawienie się przez przeciwnika w szyku innym niż prosta linia umożliwi mu dostawianie się tylko do jednego modelu (czyli IC).
Offline
Nie teoretycznie, acz praktycznie. Używam tego z powodzeniem, ale z IC na Jump Packu. Kitra się taki za oddziałem (ba a nawet w co już jest nagięciem zasad do potęgi Ntej), bądź za transporterem w którym jest piechota.
Oddział maszeruje 6", skoczek wyskakuje tak by być w koherencji 2" od oddziału - automatycznie dołącza do oddziału i szarża. Wierzcie mi - te 2 cale to jest duuuuużo (powiedzmy szarże z land ridera są teraz bardzo miłe - 2" od włazu + 2" od jumppackowca + 2 * podstawka 1" + 6" szarży - to daję zasięg 12" od pojazdu (nawet więcej w powiązaniu z termosami)
A oddział nie musi być ustawiany w linii - od brzegu podstawki IC do pierwszego kolesia jest 3" - zostaje jeszcze teoretycznie 3" na ruszanie się figsami przeciwnika. Generalnie jeżeli nie mamy formacji ustawionych w osi, to będą walczyć wszyscy.
Ostatnio edytowany przez pokrzyw (2010-09-20 19:05:11)
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Nic dziwnego, że niedługo wyjdzie nowa edycja - ta jest po prostu zbiorem debilizmów.
Offline
Zgadzam się z Bankiem w kwestii tego, że tylko cud jakiś pozwala dożyć librze do tej szarży. Jak mam przeciwnika poza szarżą i independenta tak blisko, to Librarian jest murowanym trupem. Mówi wam coś zasada Instant Death? To właśnie coś, co zabije go bardzo szybko. Poza tym nie wydaje mi się to jakieś bardzo innowacyjne, po prostu coś takiego się robi i to oczywiste. Nie wydaje mi się toteż jakoś specjalnie "debilne" ani "przegięte". Raczej mało prawdopodobne, nie wyobrażam sobie w jakim stanie musiałbym być, żeby na to pozwolić. Ot, taka perełka.
Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-09-20 19:26:03)
Offline
wystarczy że libra na początku tury był schowany w innym oddziale/pojeździe i/lub miał możliwość poruszania się dalej niż inne jednostki: jump pack albo miał moc wings of sanguinius - wtedy może w ten sposób doskoczyć i pozwolić na szarżę. Cóż, dla mnie to nie było oczywiste, może jestem wyjątkiem w grupie wybitnych
A co do ustawienia się przeciwnika w innym szyku to nie zmienia to niczego. Po szarży IC przeciwnik musi dostawić pierwszy niezaangażowany model do mojego najbliższego niezaangażowanego: w tym przypadku oddziału taktycznych. Żeby nie mógł się dostawić do taktycznego musiałby być ponad 6" od niego. (czyli taktyczny musiałby po szarży być >4" od przeciwnika, czyli przed szarżą 10" - jest to przypadek możliwy tylko przy użyciu kilku IC). No i jeżeli nawet przeciwnik nie dostawi się do oddziału to jest taki sam przypadek jakby 1 model z oddziału się stykał z przeciwnikiem, a reszta nie - wtedy oddział jest chyba tak czy inaczej w walce wręcz?
Ostatnio edytowany przez scoiatael (2010-09-20 19:43:52)
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Jeśli styka się tylko IC, to tylko IC jest w combacie.
Offline
hm, czemu? IC jest traktowany jak normalny członek oddziału, z wyjątkiem momentu przydzielania ataków, kiedy jest traktowany jako osobna jednostka.
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
Właśnie.
Offline
czyli anyway przeciwnik nie będzie mógł strzelać w marines w swojej turze (chyba że libra zmasakruje przeciwnika, w przeciwnym przypadku DE dostawią się do marines). Wynik niezły.
Offline
Każdy samotny bohater sromotnie nic nie zdziała przeciwko oddziałowi, który jest charakterem z obstawą. Superheros zostaje wtedy sierżantem, więc nie możesz go wybrać jako osobny cel do walki. Inkwizytor z obstawą zjada cię na śniadanie, podobnie Command Squad. Jednak rzeczywiście każdy "normalny" oddział może mieć problem. Co do kitrania się wcześniej libry, jeśli Twój przeciwnik umie na oko wymierzyć 12 cali, to się po prostu cofnie i zmiecie Twojego independenta na granicy rapida.
I taka generalna uwaga: ta sztuczka nieźle uwala tego, kto ją wykonuje, jeśli na stole ma armię combatową za przeciwnika. Black Templarzy i Siostry bitwy lubią takie wyzwania. Tym niemniej dobrze zagrane nieźle tłucze tałowców i gwardię.
Ostatnio edytowany przez Zielarz (2010-09-20 21:44:19)
Offline
nie wiem skąd pomysł na szarżowanie na IC z retinue, ale faktycznie zniszczyłoby mojego IC (ale mój oddział i tak dostawiłby się do przeciwnika, więc uniknąłby ostrzału i szarży - przynajmniej tego oddziału). Przeciwnik ma gorzej jak w jego turze ostrzału libra jest w pojeździe lub z innym moim oddziałem, wtedy nie może go tak łatwo zabić. A na inne armie assaultowe są inne sztuczki - chociaż ta też może być przydatna - chociażby by zając deathstar przeciwnika na jedną turę gry.
Offline
Zielarz napisał:
I taka generalna uwaga: ta sztuczka nieźle uwala tego, kto ją wykonuje, jeśli na stole ma armię combatową za przeciwnika. Black Templarzy i Siostry bitwy lubią takie wyzwania. Tym niemniej dobrze zagrane nieźle tłucze tałowców i gwardię.
Nie wiem do końca co masz na myśli, ale to standardowe zagranie sióstr. Oddział w chimerze z tyłu (jak na wypasie to jeszcze z priestem) + kanoniczka za chimerą - oddział który wysiadł z transportu z przodu - rapidował w ostatniej turze. Dostaje kontrę od przeciwnika, ale zwykle dzięki książce jakoś się udaje jednej - dwóm panienkom ustać. Wtedy kanoniczka wyskakuje przed oddział, piechota się wysypuje z transportu i szarżują. Gwarantuje, że się sprawdza jako kontra.
Offline
Zgadzam się z przedmówcą. Okazuje się jednak, że priest ma jedną subtelną wadę (tu ona nie przeszkadza, ale parę razy nieźle mnie to udupiło): nie pozwala używać broni, która niweluje możliwy assault. Nie strzelisz 21 osobowym oddziałem z bolterów, jak stoisz do 6' od przeciwnika. W ogóle nie przeszkadza w szefowej z obstawą bo i tak lecą się bić, ale zwykłe panny to co innego.
Z innej trochę beczki parę razy udało mi się zrobić ciekawe rzeczy oddziałem 10 storm trooperów z wypasionym szefem i 2 flamerami, priestem i inkwizytorem. Z szarży 12 power ataków z przerzutem, trochę to zaboli. Ma to olbrzymią wadę - inicjatywę 3 (poza inkwizytorem), ale zaorałem tak np. 10 grey knightów raz.
Offline
Księdza raczej się nie wrzuca to oddziałów po 20 panienek!!! To jest marnotrastwo. Ale taki właśnie kontrujący oddział - 10-11 panienek z evisceratorem, jakimiś flamerami/meltami + ksiądz z evisceratorem + ewentualnie jakaś wskakująca siostra przełożona z litaniami i piłą. Robi to inva, wywalają w sumie 10 ataków z evisceratora z przerzutem + 20 ataków ze zwykłych kobitek, jak trzeba wszystkie panny przyłożą z siłą 5 (evisceratory z 8). W akcie desperacji można rendingi dołożyć. Obawiam się że nawet pancerne termity młotkowe mogły by mieć rzadką kupkę w pancerzach. Taki oddział wbił się ostatnio xeratusowi w demon princa nurglowego - u mnie straty 1 panienka, demon wyparował.
Offline
Zgadzam się. Robię tak tylko na turniejach na nieduże punkty - po stole biega Cannonesa z obiema książkami razem z 20 pannami i księdzem. Potrafi to fajnie strzelać, a 2 piły i blessed weapom robią młóckę. Czasem tylko trzeba się cofnąć do rapida, żeby nie móc szarżować. I to zawsze jest dylemat, bo close-combat w takiej wersji jest ciekawy, zwłaszcza, że masz z automatu jeden cud (inv na wszystkich?)!!!
Offline
SZATAN TWÓJ PAN
To masz maluśko i nawet na patrolik nie wystarczy
I skończcie z tym offtopem proszę.
Ostatnio edytowany przez ChaosSpaceBunny (2010-09-22 13:33:49)
Offline